Nieuwe wisselexposities in Museum Soest

Nieuwe wisselexposities in Museum Soest

Van 11 februari tot en met 7 mei 2023

Kunstenares Guus Kruis.

Uilen en raven, mysterieus en bijzonder 
Er zijn schilderijen te zien van Guus Kruis en er is veel achtergrondinformatie over de raven en de uilen, samengesteld door de Ravenwerkgroep Nederland en Uilenwerkgroep Soest.
Enkele jaren geleden zag Guus vlak bij haar huis in Soestduinen twee raven vliegen en hoorde ze het voor hen zo kenmerkende geluid. 
Guus raakte gefascineerd door deze prachtige vogels. Ze is over de raven gaan lezen en heeft het afgelopen jaar geprobeerd vast te leggen hoe mooi, slim en ook verschillend ze zijn. 
Daarnaast hoorde ze ‘s nachts regelmatig de roep van een bosuil; Mysterieus en bijzonder. 
In de schilderijen heeft Guus de verschillende uilen die in Soest voorkomen op hun eigen manier proberen vast te leggen. 
Om ook de bezoekers van de tentoonstelling de kans te geven deze dieren beter te leren kennen heeft ze contact gezocht met de Ravenwerkgroep Nederland en de Uilenwerkgroep Soest. Ze is heel blij dat zij, met al hun kennis, aan deze tentoonstelling wilden meewerken. 

Introductie Ravenwerkgroep Nederland: 
De Ravenwerkgroep Nederland doet onderzoek naar het vóórkomen, verspreiding, gedrag en ecologie van deze fantastische vogel in Nederland. Ook geven we lezingen en publiceren info over het wel en wee van de raaf in ons land via diverse media. Hiermee willen we de kennis over en de bescherming van deze bijzondere soort bevorderen waardoor de raaf in Nederland een algemene, graag geziene vogel wordt
Zie ook: www.ravenwerkgroep.nl 

Introductie Uilenwerkgroep Soest, onderdeel van IVN Eemland:
Doordat natuurlijke broedplaatsen wegvallen, helpen wij de uilen aan een broedplaats. 
Door op goede locaties nestkasten op te hangen helpen we de populatie op peil te houden of zelfs te laten groeien. 
Eind maart, begin april starten we met controles op aanwezigheid van ouderdieren, dan wel eieren. We beginnen met de bosuilen, daarna de steenuilen en als laatste de kerkuilen. 
De controles worden in goed overleg met de kasteigenaren gepland. Alle uilen worden gewogen, gemeten en geringd. 
De 83 kasten die in Soest hangen worden schoongemaakt of gerenoveerd. Oude of kapotte kasten worden vervangen en nieuwe kasten bijgeplaatst.
Uilenwerkgroepsoest.17@gmail.com 
www.ivn.nl/afdeling/eemland 

Hein Kraanen exposeert met schilderijen van Wim Wijnman

Hein Kraanen woonde van 1971 t/m medio 1982 aan de Kolonieweg in Soest. Het gezin Kraanen was daarmee de naaste buren van Wim Wijnman en de familie Isings.  Zijn zoon (1973) kwam regelmatig bij Wim Wijnman in het atelier van en naar school aan de Driehoeksweg en kwam dan thuis met het verhaal dat hij had mogen helpen met schilderen. Hij noemde hem “het schildertje”.
Toen het gezin Kraanen  in 1982 voor een aantal jaren naar het buitenland verhuisde hebben ze 2 schilderijen bij Wim gekocht als aandenken aan de Kolonieweg. Zo begon de fascinatie voor de schilderijen van Wim Wijnman.

Wim Wijnman,  geboren 10 Juli 1897 in Roermond. 
Over de eerste - jonge - jaren van Wim Wijnman in Roermond is (tot nu toe) weinig bekend.  De route van de opleiding gaat van Haarlem naar Amsterdam, Rotterdam en Parijs.
Wim werkte als tekenleraar aan de Da Costa school te Amsterdam en de Hendrick de Keyser school te Amsterdam, als tekenaar/journalist voor Erven van Munster Uitgeverij – Amsterdam en tekenleraar aan de Vrije Academie Martin Brink te Amersfoort.
Wim Wijnman behoort tot de groep “vergeten kunstenaars” die niet alleen in olieverf/tempera schildert maar ook affiches, boekbanden, tekeningen, gouaches en litho’s maakt. Onderwerpen die terugkeren in zijn werk zijn figuurvoorstellingen, landschappen en portretten. In de jaren van W.O. II ontwikkelt hij langzaam zijn geheel eigen, zeer arbeidsintensieve en herkenbare stijl die voortkomt uit en afgeleid is van het pointillisme, divisionisme en kubisme welke stijlen door hem worden samengevoegd. Je kunt het eclectisch noemen. Eclectisch is het met onderdelen en/of kenmerken van verschillende stijlen zó vormgeven dat er een nieuw geheel, of een nieuwe stijl, ontstaat. Bij het aanschouwen van schilderwerken in het algemeen wordt veelal de aandacht gevangen door het totale beeld en vraagt men zich soms af hoe de kunstschilder de verschillende effecten van lichtinval en compositie heeft bereikt. Bij Wim Wijnman gaat dit nogal eens andersom waarbij men zich eerst afvraagt “hoe heeft hij dat in vredesnaam voor elkaar gekregen” en men daarna het geheel in ogenschouw neemt.

In het boek “Met bonzend hart – brieven aan Hella Haasse” - in 2011 uitgegeven door Querido’s Uitgeverijen BV./Amsterdam - beschrijft Willem Nijholt summier zijn relatie met en werkzaamheden in het atelier van Wim Wijnman.

Zie ook: www.museumsoest.nl

 

Terug naar overzicht

Onze partners